Innlegg

Ny tur: Barnstaple til Bude

Bilde
  Årets rute: Barnstaple til Bude   Da jeg gikk Cornwall-kysten i 2018, fra Bude til Plymouth, gjorde jeg en liten tabbe. Jeg trodde at jeg gikk hele Cornwall-kysten. Det gjorde jeg strengt tatt ikke, viste det seg. For Cornwall starter ikke i nord ved Bude.  Dette er ruten min fra 2018, Bude til Plymouth  Cornwall starter ca to mil nord for Bude, omtrent i den lille landsbyen Morwenstow, men egentlig virker det litt uklart eksakt hvor grensen går, det er ihvertfall ikke helt tydelig på de kartene jeg har sett. Men uansett: Morwenstow er et par mil nord for Bude, og biten mellom de to har jeg ikke gått. Det skal jeg gjøre noe med. I mai i år (2024) er planen å fullføre de manglende kilometerne.  Men når jeg først er der, så må jeg jo gå litt mer. Så planen er å starte i Barnstaple, nord i Devon, og ende opp i Bude. Det er en langt kortere tur enn Bude til Plymouth, men man blir jo eldre….. Ruta er som følger: Barnstaple Instow Westward Ho! Clovelly Hartland Quay Morwenstow  Bude Seks

Flotte steder på turen: Bedruthan Steps

Jeg har til nå i min dagbokaktige blogg beskrevet mange steder på min Cornwalltur, men først og fremst de stedene der jeg bodde, steder som var dagens mål. Til gjengjeld har jeg skrevet litt for lite om noen av de spektakulære stedene jeg passerte på veien. Det skal jeg gjøre godt igjen med å trekke fram noen slike høydepunkter. Aller først: Bedruthan Steps. Bedruthan Steps er navnet på kjempesteinene/ klippene ute i vannet du ser på bildet over. Det var forholdsvis høyt vann da jeg passerte og tok bildet, men i lavvann stikker steinene opp av sanden, pg det ser egentlig enda mer pittoresk ut. Stedet er ett av de meste ikoniske i hele Cornwall og er meget populært for vandrere og turister. Sagnet sier at Steinene var «stepping stones», altså en slags trappetrinn for kjempen Bedruthan som brukte dem som snarvei når han skulle krysse stranda. Man kan virkelig forestille seg en kjempe som hopper fra klippe til klippe her, ikke sant? Steinene er forøvrig av en myk granitt, så de erode

Oppsummering av mine fire Cornwalluker og tips til andre som har lyst

Bilde
Aller først: Jeg har hatt en fantastisk ferie i Cornwall. Fire uker med storslåtte naturopplevelser, og turen har overgått selv mine skyhøye forventninger. Dette er definitivt et minne for livet, og absolutt noe jeg kunne tenkt meg å gjøre igjen. Englands kyst er jo fortsatt ganske lang, og det skal faktisk finnes kyststi absolutt hele veien. (Faktisk har jeg allerede begynt å tenke på en oppfølger….) Bagasjetransport og overnattingsbooking Vandrere som kun skal ha en natts overnatting hvert sted, er ikke de mest populære gjestene på B&B’ene. De vil gjerne ha folk som blir flere netter. Derfor er det vanskelig å arrangere dette selv. Jeg har på tidligere Cornwallreiser bestilt overnatting selv, og det var faktisk mye jobb. Derfor anbefaler jeg varmt å benytte et firma som organiserer slikt. Det finnes flere selskaper som hjelper med booking og bagasjetransport fra sted til sted. Jeg brukte letsgowalking.com , og det fungerte strålende. De har en del standardiserte forslag ti

Dag 29: Hjemreise

I dag skal jeg ikke gå et skritt, hvis jeg kan unngå det. Det blir drosje fra hotell til Plymouth jernbanestasjon. Tog til Paddington/ London. Flytog til Heathrow. Fly til København, deretter fly til Kjevik. Og så satser jeg på å bli møtt av familie med bil og bli kjørt til hytte til Grimstad. Gleder meg til det.

Dag 28: Crafthole - Plymouth

Bilde
28.juni. Dagens etappe er på 21 km og er den aller siste. Jeg er framme. Fire ukers gåing er over, og endeholdeplassen, Plymouth , er reisens desidert største by. Den er faktisk en BY (med 260.000 innbyggere), for ifølge Wikipedia er Cornwalls eneste by Truro, og siden den ligger i innlandet, har den ikke ligget på min rute. Til gjengjeld er jeg ikke lenger i Cornwall, for Plymouth er rett over grensen til Devon. Og da er det slutt. Jeg er ferdig. Jeg har gjennomført. Jeg har gått hele ruta fra Bude til Plymouth. Hele Cornwall coast path. Jeg har gått - ifølge Runkeeper - hele 593 kilometer! Jeg er stolt, varm og glad. Og ganske sliten. Dagens etappe var vel først og fremst en tålmodighetsprøve, for det handlet jo strengt tatt mest om å komme i mål. Men deler av turen var riktig fin også. Fra Crafthole måtte jeg gå noen alternative traseer for å finne kyststien, men fra jeg fant den og fram til de to bittesmå tvillinglandsbyene Caesand og Kingsand, var det mye flott å se. Lang

Dag 27: Polperro - Crafthole

27.juni I dagens 21 kilometer lange etappe var det egentlig Portwrinkle som var målet, men de som har booket overnattingene mine, greide visst ikke å finne noen plass til meg der. Derfor ble det det nesten ikke omtalte stedet Crafthole i stedet, et sted det knapt finnes info om noe sted. Men stedet har heldigvis en pub, med det kule navnet Finnygook Inn, postkontor, butikk og et metodistkapell. Dette trodde jeg ihvertfall, men puben var under oppussing og postkontoret og butikken var den samme. Her har de ikke post i butikk, men butikk i post. Og så har de Little Fox Hotel, der jeg skal bo, og det viste seg å ligge skikkelig på landet. Ikke var det mange gjester heller. Stille og rolig, med andre ord. Men kanskje var det greit å bytte sted. For Portwrinkle har faktisk ingen butikker. Hva med turen da? Dette er heller ikke en tur som kommer på topp 10, men den første delen, fra Polperro til Looe , var absolutt godkjent. Og Looe, som er delt i to deler, østre og vestre,

Dag 26: Par - Polperro

Bilde
26.juni Dagens tur fra Par til Polperro er en av de fem-seks etappene som er blitt beskrevet som en av de aller hardeste. Litt usikker på hvordan det skal måles, men jeg er villig til å gi dem rett. Jeg tror dette har vært den aller tøffeste turen til nå. Den var på 25 km, den tok seks timer, og den ligger på tredjeplass av alle etappene når det gjelder høydemeter. Og den desidert tøffeste biten var den siste halvparten. I  tillegg var det den varmeste dagen av alle. Så ja, dette var tøft. Men det var virkelig fint. Pga godværet var det jo helt fantastisk sikt så langt øyet kunne se. Faktisk kunne jeg på store deler av turen se helt tilbake til Cornwalls (og Englands) sydligste punkt, Lizard Point, som ligger hele sju dagsetapper unna. Den første halvparten var lettgått og vakker, og endte opp i den veldig fine landsbyen  Fowey  (uttales Foi), som en gang i tiden (1500-1600-tallet) var en stor og viktig havneby. Den ble rett og slett utkonkurrert av Plymouth, og selv om den